Skupinová práce na téma kraje České republiky
V hodině vlastivědy se naši mladší žáci pustili do zajímavého projektu zaměřeného na kraje České republiky. Cílem této skupinové práce bylo nejen získat nové znalosti o jednotlivých krajích, ale také rozvíjet spolupráci, samostatnost a schopnost efektivního učení.
Každý žák dostal na starost jeden z krajů a měl za úkol zpracovat důležité informace, jako jsou krajská a další významná města, povrch, zemědělství, průmysl, turistické zajímavosti či významné osobnosti dané oblasti. Ti, kteří pracovali na stejném kraji, si mohli navzájem pomáhat a konzultovat své poznatky.
Po dokončení své části si žáci informace vzájemně předávali ve dvojicích, aby se o svém i dalších krajích dozvěděli co nejvíce. Na závěr jsme společně sdíleli zkušenosti z práce – co se nám dařilo, co bylo náročné a co jsme se nového naučili.
Tato aktivita pomohla žákům rozvíjet hned několik klíčových kompetencí. Učili se samostatně pracovat s informacemi, vyhledávat a třídit data, což posilovalo kompetenci k učení. Při řešení nejasností a hledání správných odpovědí rozvíjeli kompetenci k řešení problémů. Velkým přínosem byla také spolupráce mezi žáky – procvičili si komunikativní kompetenci, kdy se učili srozumitelně předávat informace a diskutovat. Práce ve skupinách posílila sociální a personální kompetence, protože bylo nutné respektovat názory druhých, pomáhat si a společně dojít k výsledku. Zároveň si žáci osvojili i kompetence pracovní – museli splnit úkol v daném termínu, postupovat systematicky a zodpovědně.
Díky této aktivitě si žáci nejen rozšířili své znalosti o krajích České republiky, ale zároveň se zdokonalili ve dovednostech, které využijí nejen ve škole, ale i v běžném životě.
H. Gřivová