Přídavná jména a síla pozitivních slov
V hodinách českého jazyka se mladší žáci na prvním stupni věnovali učivu o přídavných jménech. Tentokrát však pojali téma netradičně – místo běžných cvičení se zaměřili na to, jací jsou jejich spolužáci. Slova a jazyk tak propojili s tím, co je neméně důležité – se vzájemným respektem, podporou a budováním dobrých vztahů ve třídě.
Nejprve jsme společně přemýšleli nad tím, co to vlastně přídavná jména jsou a jak nám pomáhají lépe popisovat lidi, věci i situace. Pak dostali žáci jednoduchý, ale krásný úkol – měli napsat, jací jsou jejich spolužáci. Hledali jsme přídavná jména, která vystihují jejich kamarády, a vzájemně jsme si je říkali nahlas.
Děti se učily nejen správně používat přídavná jména, ale také si uvědomily, jak příjemné je slyšet pochvalu a ocenění. Slova jako „kamarádský“, „ochotný“, „chytrý“, „usměvavý“, „veselý“ nebo „odvážný“ padala často. Mnozí žáci byli překvapeni, jak je vidí ostatní, a uvědomili si, že i malá slova mohou někomu zlepšit den.
Tato aktivita nebyla jen o jazyce. Žáci se učili komunikovat, vyjadřovat své pocity a posilovat pozitivní vztahy ve třídě.
Na konci hodiny jsme se shodli, že dobrá slova mají velkou moc. A nejen v gramatice! Vzájemná pochvala nás potěšila a připomněla nám, že každý z nás má spoustu skvělých vlastností, které si zaslouží být oceněny.
H. Gřivová