Aktuality - článek

Páťáci v roli dobrodruhů: Projekt „Přežij ve svém podnebném pásu“


tropicky_pas_2

Co byste si vzali s sebou do tropické džungle? Jak byste přežili na mrazivé Antarktidě nebo v suché poušti? Na tyto otázky hledali odpovědi naši páťáci v rámci přírodovědného projektu „Přežij ve svém podnebném pásu“, kde si vyzkoušeli metodu role-playing a problémové učení.

Každá skupina představovala jeden podnebný pás – tropický, subtropický, mírný nebo polární. Úkolem bylo vžít se do role dobrodruhů a promyslet, jak v daném prostředí přežít. Žáci vybírali tři nejdůležitější předměty, plánovali, kde najít jídlo, jak si postavit přístřeší a jak se chránit před nebezpečím.


A jaké strategie zvolili? V tropickém pásu byla klíčová moskytiéra, nůž a filtr na vodu. „Bez ochrany proti hmyzu a pitné vody by to v džungli nešlo,“ shodli se žáci. Pouštní tým zvolil stan, nádobu na vodu a kompas. „V poušti musíte hlavně přežít horko a najít správný směr,“ vysvětlili. Lesní táborníci v mírném pásu vsadili na zápalky, nůž a spací pytel. „Oheň nás ochrání před chladem i zvířaty,“ řekli. Nejnáročnější podmínky měl tým v polárním pásu, kde rozhodlo teplé oblečení, spací pytel do extrému a vařič. „Bez tepla by to byla rychlá prohra,“ zaznělo z jejich prezentace.


Projekt ukázal, jak odlišné podmínky panují v různých částech světa a jak klima ovlivňuje život lidí, zvířat i rostlin. Díky metodě role-playing a problémového učení si žáci vyzkoušeli, jak důležité jsou týmová spolupráce, strategické myšlení a schopnost rychle se rozhodovat.


podnebne_pasy_1

podnebne_pasy_2

podnebne_pasy_7

podnebne_pasy_6

podnebne_pasy_5

podnebne_pasy_3


V dalších hodinách jsme se pustili do zajímavého úkolu. Každý z žáků si vybral jednoho živočicha a jednu rostlinu z tropického pásu a připravil o nich referát. Nešlo jen o vyhledávání informací – žáci museli získaná data správně utřídit, zpracovat a sepsat vlastními slovy.


Mezi živočichy se nejčastěji objevovali jaguár, papoušek ara, lenochod nebo anakonda. Žáci popisovali, kde tyto druhy žijí, jak vypadají, čím se živí a čím jsou zajímavé. Dozvěděli jsme se například, že jaguár je vynikající plavec a obratný lovec, zatímco lenochod tráví většinu života pomalu zavěšený na větvích stromů.


Rostlinnou říši zastupovaly například banánovník, orchidej nebo kaučukovník. Děti vysvětlily, kde tyto rostliny rostou, jak vypadají a jaký mají význam. Zaujala je třeba informace, že banánovník není strom, ale největší bylina na světě, nebo že kaučukovník je zdrojem přírodního kaučuku.


Projekt pomohl žákům rozšířit si znalosti o tropickém pásu a naučil je pracovat s informacemi. Vznikly tak pestré a zajímavé referáty doplněné obrázky, které ukázaly, jak pestrý a fascinující je svět deštných pralesů.


tropicky_pas_1

tropicky_pas_2

tropicky_pas_3

tropicky_pas_4

tropicky_pas_5

tropicky_pas_6


#prirodoveda #referat #tropickypas #zivocichove #rostliny #skolniprojekt #pataci #vyuka #prales #edukace


Kalendář akcí


Fotogalerie

fotografiefotografiefotografiefotografie

koronavirus

 

koronavirus

 

koronavirus

 

Informace ohledně GDPR

 

sponzorství

 

Zlínský kraj - Dotace

 

Proškoly.cz