Člověk a příroda: Co skutečně potřebujeme k životu?
🧠 Kritické myšlení ve výuce aneb když děti zkoumají lidské potřeby
V přírodovědě jsme se s žáky ponořili do hluboké otázky: Co vlastně člověk k životu skutečně potřebuje? A jak se jako živočišný druh vyvíjel v kontextu přírody?
Během této hodiny si děti nejen zopakovaly, že člověk je savec a součást přírody, ale především si uvědomily, jaké podmínky jsou nutné k životu a které „vymoženosti“ moderního světa jsou jen bonusem.
Třídíme potřeby: Nezbytné vs. zbytné
Pomocí lístečků, na kterých byly napsané různé věci – od vody, jídla a lékařské péče až po mobilní telefon, televizi nebo počítač – se děti rozdělily do skupin a začaly třídit. Pracovaly metodou kritického myšlení: diskutovaly, přemýšlely, srovnávaly.
Úkol zněl jasně: Představte si, že jste na opuštěném ostrově bez ničeho. Co si vezmete s sebou, abyste přežili?
Děti vytvořily tři kategorie:
- Nezbytné pro přežití – voda, jídlo, přístřeší, lékař
- Důležité, ale ne nutné ihned – elektřina, škola, oblečení navíc
- Pohodlí a zábava navíc – mobil, televize, bonbony
Diskuse byly živé a místy překvapivé – některé skupiny se přely, jestli je mobil zbytný, nebo nezbytný, a jakou roli hraje v krizové situaci.
V další části hodiny jsme si pomocí obrazových materiálů ukázali vývoj člověka – od prvních hominidů až po dnešního moderního člověka. Děti mohly sledovat změny ve stavbě těla, postavení hlavy, velikosti mozku i způsobu života.